10 april 2013

Kapalicarsi Grand Bazaar

Ettersom det var meldt litt regn idag så valgte jeg å utsette båtturen til i morgen. I stedet gikk jeg en tur . Først litt rundt i byen deretter inn på Grand Bazaaren. Å gå rundt i Istanbul oppleves som det jeg antar vil være opplevelsen av å være i et vepsebol. Fullstendig kaos med biler, mopeder og sporvogne. Overalt springer folk rundt og det er såpass tett at du stadig blir "bombet" inn i. Rimelig frustrende.

Her noe eksempler fra dagens tur i Istanbul:




Disse salgsvogne ser en overalt



Inngangsporten til Universitetet



Her går gaten over i å bli starten på Grand Bazaar !
The Grand Bazaar betyr "overdekket basar". Fra den spede begynnelsen var det en liten mur også kalt en "bedesten," som markerte marked , som ble  bygd i 1455 under styret til Sultan Mehmed Erobreren. Markedet ligger i hjertet av den gamle byen, Istanbul's Grand Bazaar  vokste  fort og er en glimrende idé for å sikre at markedet ligger til rette for shopping i all slags vær, året rundt . Tyrkias Grand Bazaar ble ytterligere utvidet i løpet.det tidlige 16. århundre, og deretter ble det reparert i 1894 etter at et stort jordskjelv rystet byen. I dag er Grand Bazaar en av de største markeder i verden, voksende over 58 overdekket gater, og kan skilte med over 4000 butikker, to moskeer, to hamams, fire fontener  og med  halv million besøkende hver dag . Hvis du stopper 3 minutter ved hver bod så tar det deg 2 uker å komme igjennom hele området. Det sier mye om størrelsen.

Det er så mange andre markeder kobler opp mot Grand Bazaar at selv det å finne en av Grand Bazaar er 22 inngangsdører, enn si ikke gå seg vill  på innsiden, kan bli en utfordring.

Når du er inne, gir hvelvede buet tak en helt unik akustikk.  Det er en visuell nytelse, med såper og perler, krydder og glass, ruller av stoffer, tonn av messing, tepper, og masse billig knock-off merke elementer. Det er svært lik de fleste andre basarer i forhold til det konkrete innholdet.

Håper igjen at noen av bildene kan gi et visuelt inntrykk av hva Grand Bazaar er:
En av 22 inngange til området


Se på den flotte vindues dekorasjon












Hovedgaten som etter sigende selger ekte varer. Vanskelig å vite spør du meg !

Hermed er det slutten på min visuelle fremstilling av dagens opplevelser. Enkelt å få noen timer til å gå derinne. Noe innpåslitne selgere synes jeg. En fikk dratt meg hele veien inn i sin skinnforretning hvor jeg umiddelbart fikk på meg en skinnkåpe. Den var priset til 4000 lt men jeg fikk prutet den ned til halvparten. Hvilket jeg egentlig ikke ville kjøpe den for heller. Sa jeg måtte til hotellet og hente betalingskortet. Og selvsagt skulle de sende med en boy med betalingsapparatet slik at jeg slapp å komme tilbake til forretningen. Fikk vridd meg ut av jerngrebet. Få minutter senere var jeg utenfor porten. I et av vinduene rett utenfor hang samme jakke. De skulle ha 690 LT for samme jakke. Noe jeg fikk prutet ytterligere ned. Kunne ikke dy meg . Kjøpte jakken og gikk tilbake til første selger inne i GB. Han ble selvsagt forbannet . Jeg bare lo og sa at slik går det når en forsøker å lure sine kunder....... og gikk.

Utenom jakken så ble det et par småting . Ikke minst ble det supporterutstyr til Galatasaray :

Kjempestolt !!
Forøvrig ble det ikke regn idag. I morgen er det meldt fint vær så jeg må nok ta båtturen i morgen. Men først skal jeg ut og ha meg en bedre middag !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig med tilbakemelding på bloggen ;)